We kennen ze allemaal wel hé die granny squares? Leuke vierkantjes om te haken! En het verveelt nooit. Maar als wij een deken willen haken in de granny squares kan het wel eens zijn als we ze allemaal aan elkaar zetten, we toch eens wat halve nodig zullen hebben om tot een mooi resultaat te komen. Hieronder leg ik jou graag uit hoe jij deze maakt.

Deze halve Granny’s worden niet in het rond gehaakt, maar in toeren zonder te keren. Met garen naar keuze en met bijpassende haaknaald.

Afkortingen:
l= losse/lossen
h.v. = halve vaste
st. = stokje/stokjes

Zet met kleur A 4 l. op. Sluit met een h.v. tot een ring.

1e toer: 3 l.(= 1e st.), 2 st. in de ring, 2 l, 3 st. Hecht kleur A af. Voor de volgende toer niet keren.

1ste toer

2e toer: Haak verder aan het begin van de vorige toer met kleur B.

Begin van de 2de toer (zo begin je alle toeren)

Steek de haaknaald in de 3e beginlosse van de vorige toer, 3 l, 2 st. in dezelfde 3e beginlosse, 1 l, 2 st. overslaan, (3 st, 2 l, 3 st.) in de volgende 2-lossenboog, 1 l, 2 st. overslaan, 3 st. in het laatste st. Hecht kleur B af. 

3e toer: Haak verder met kleur C. Steek de haaknaald in de 3e beginlosse van de vorige toer, 3 l,(- 1e st.), 2 st. in dezelfde 3e beginlosse, 1 l, 2 st. overslaan, 3 st. in de volgende 1-losseboog, 1 l, 3 st. overslaan, (3 st, 2 l, 3 st.) in de volgende 2-lossenboog, 1 l, 3 st. overslaan, 3 st. in de volgende 1-lossenboog, 1 l, 2 st. overslaan, 3 st. in het laatste st. Hecht kleur C af. Niet keren.

3 toeren gehaakt

4e toer: Haak verder met kleur D. Steek de haaknaald in de 3e beginlosse van de vorige toer, 3 l.(= 1e st.), 2 st. in dezelfde 3e beginlosse, 1 l,  2 st. overslaan, 3 st. in de volgende 1-losseboog, 1 l, 3 st. overslaan, 3 st. in de volgende 1-losseboog, 1 l, 3 st. overslaan, ( 3 st, 2 l, 3 st.) in de hoek-lossenboog, 1 l, * 3 st. overslaan, 3 st. in de volgende 1-losseboog, 1 l.*. Tussen ** 1x herhalen, 2 st. overslaan, 3 st. in het laatste st. Hecht kleur D af.

Wil je een grotere halve granny square haken, dan toer 4 steeds herhalen. Het aantal bogen tussen de 2 zijpunten en de hoekpunt wordt steeds groter, maar het principe blijft hetzelfde. Als je de 3 punten mooi puntig wilt krijgen, dan kun je het beste je granny opspannen (= in vorm opspelden op b.v. een driedubbel gevouwen baddoek, wat natspuiten maar niet verdrinken en opgespeld laten drogen).

Veel haakplezier.

Geef een reactie