Sundaystitch: Larksfoot Stitch of Spiegelsteek

sundaystitch durable spiegelsteek

De Larksfoot stitch of Spiegelsteek is een vrij eenvoudige patroonsteek, maar met een ingewikkeld uitziend resultaat. De pieksteken bestaan uit lange steken. (Dubbele stokjes) in plaats van dat er lussen worden opgehaald. De dubbele stokjes worden ook in de openingen of overgeslagen steken in de voorgaande toeren gehaakt. Dat geeft een patroon van in elkaar grijpende steken en een weefsel dat soepel valt. U kunt voor deze patroonsteek uiteenlopende garendiktes en kleuren nemen.

Hieronder zal ik het patroon uitschrijven.
Gebruikte steken: lossen, vasten, stokjes, dubbele stokjes.

Aantal steken: deelbaar door 4, plus 2 voor de opzetketting.

Toer 1 – (GK) met garen A het aangegeven aantal lossen haken voor de opzetketting, 1 v in de 2de losse vanaf de haaknaald, 1 v in de volgende losse, *1l, 1l overslaan, 1v in elke van de volgende 3l; herhaal vanaf * tot laatste 3 l, 1l, 1l overslaan, 1v in elk van de laatste 2l, keren.

Toer 2 – 3l (tellen als 1stk), 1e v overslaan, 1 stk in volgende v, *1l, 1l overslaan, 1stk in elk van de volgende 3v; herhaal vanaf * tot laatste 3v, 1l, 1l overslaan, 1stk in elke van de laatste 2v, wisselen naar garen B bij laatste omslag van de laatste stk, keren.

toer 3 – met garen B, 1l, 1v in elk van de eerste 2stk, 1dstk in de 1e overgeslagen l uit toer 1, *1v in volgende stk, 1l, 1stk overslaan, 1v in volgende stk, 1dstk in volgende overgeslagen l uit toer 1; herhaal vanaf * tot laatste stk, 1v in volgende stk, 1v in keerlosse, keren.

Toer 4 – 3l, 1e v overslaan, 1stk in elk van de volgende 3stk, *1l, 1l overslaan, 1stk in elk van de volgende 3stk; herhaal vanaf * tot laatste v, 1stk in de laatste v, wisselen naar garen C bij laatste omsl van de laatste stk, keren.

Toer 5 – met garen C (indien u natuurlijk meerdere garens gebruikt) 1l, 1v in elk van de eerste 2stk, *1l, 1stk overslaan, 1v in volgende stk, 1dstk in de volgende overgeslagen stk 3 toeren naar beneden, 1v in volgende stk; herhaal vanaf * tot laatste 2 stk, 1l, 1 stk overslaan, 1v in de volgende stk, 1v in de keerlosse, keren.

Toer 6 – 3l, 1e vaste overslaan, 1stk in de volgende v, *1l, 1l overslaan, 1 stk in elk van de volgende 3stk; herhaal vanaf * tot de laatste 2 stk, 1l, 1l overslaan, 1 stk in elk van de volgende 2 stk, wisselen naar garen A bij de laatste omslag van de laatste stk, keren.

Toer 7 – met garen A, 1l, 1v in elk van de eerste 2stk, 1v in de volgende overgeslagen stk 3 toeren naar beneden, *1v in de volgende stk, 1 dstk in de volgende overgeslagen stk 3 toeren naar beneden, 1v in volgende stk; herhaal vanaf * tot de laatste 2stk, 1v in elk van de laatste 2stk, keren.

Toer 8 – stap 4 herhalen, maar met garen A

Toer 9 – Stap 5-8 herhalen volgens een streepjespatroon van 2 toeren (in B, C en A)

Zo hopelijk heb je hier iets aan en kan jij zelf aan de slag met deze leuke steek.
Deze steek is echt een topper om leuke dekens of kussens van te haken.

Wil je jouw project met ons delen? Dat zouden wij heel fijn vinden om jouw foto’s te mogen bewonderen! Je kan jouw project delen met ons via Facebook en Instagram of stuur ons een mailtje. 

Deel deze blog:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Geef een antwoord