Breien zonder pijn?

omslag-blog-breien-zonder-pijn

Iedereen die breit ervaart wel eens pijn in de schouders, rug, of handen. Meestal komt dit omdat je gespannen zit. Als je aan het breien bent moet je je vooral gaan ontspannen en een goede zithouding aan nemen. Als je te veel last hebt is het dan ook best verstandig om jouw breiwerk eventjes opzij te leggen en wat te ontspannen voordat je terug aan de slag gaat.

Breien kan heel erg ontspannen zijn, daar doen we het ook voor. Een hobby mag zeker geen last zijn en als er dan veel pijn bij komt kijken kan het ook zijn dat je het helemaal niet leuk meer zal vinden en dat is zeker niet de bedoeling.

Veelal worden alleen de symptomen behandeld en nemen we een pijnstiller of een onstekingsremmer. Maar dit is een oplossing van korte duur. Als je het probleem niet zal gaan aanpakken dan zal de pijn keer op keer terugkomen. Net dat moeten we vermijden.

Het is vooral heel belangrijk om je houding eens te analyseren als je breit. Want meestal zal je een slechte houding aannemen tijdens het breien wat dan deze klachten veroorzaken. Het is vooral een automatisme dat we ons gewoon neerzetten met onze breinaalden en aan de slag gaan zonder erbij na te denken of de houding die we aannemen wel goed is.

Pijn in de vingers?

Wat een veel voorkomend iets is dat is dat we onze steken proberen tegenhouden met onze vinger zodat deze niet van onze naalden gaan glijden. Maar net dat kan pijn veroorzaken als je bv met dunne breinaalden aan het breien bent. Als je continu die houding aan neemt met je vinger dan ontstaat er pijn op de duur. Probeer dit dus ook zeker te vermijden en erop te letten dat je dit niet doet.
Het is goed om je twee vingers te gebruiken om de naalden goed vast te houden. De punt van de linker naald rust dan tegen de rechter naald. Vervolgens kan je de steken richting de punt van de linker naald schuiven. Op deze manier heb je controle over jouw steken waar ze naartoe gaan zonder dat jij jouw vinger op de punt moet leggen.
Het is een truckje die goed toepasbaar is en jou zeker zal helpen.

Pijn in jouw polsen of schouders?

Je moet heel goed bewust zijn van de houding die je aanneemt tijdens het breien. Dat is namelijk heel belangrijk.  Het is meestal een automatisme en daardoor ontstaat de pijn dan omdat de houding die je aanneemt niet goed is.
Het is heel belangrijk om jouw hele lichaam in een natuurlijke positie te houden. Als je pijn in de polsen hebt kan het misschien zijn dat je te heftig beweegt tijdens het breien. Te grote bewegingen met jouw handen kan hier last aan bezorgen.

Neem je genoeg rust?

Hoewel iedereen weet dat rust heel belangrijk is, neemt niet iedereen voldoende rust. En dat kan uiteraard een weerslag zijn op jouw lichaam. Als je een hele tijd aan het breien bent dan neem je de hele tijd dezelfde beweging aan. Hierom is het belangrijk af en toe eens jouw werk opzij te leggen en eens recht te staan, koffietje drinken, of iets anders te doen. Zo gun jij jouw lichaam wat rust en blijf je niet steken op dezelfde houding. Dit is heel belastend voor jouw lichaam.

Hou jij jouw naalden te stevig vast?

Het is absoluut niet nodig om jouw breinaalden stevig vast te houden. Op de duur verlies je de controle over jouw werk als je handen moe worden. Het is van groot belang dat je de breinaalden op een natuurlijke manier vasthoudt.

Word je breiwerk te zwaar?

Als je met rechte breinaalden breit dan komt je werk op één kant te zitten en word het niet genoeg verdeeld. Daardoor krijg je last van je polsen en handen.

Het is dan misschien geen slecht idee om te kijken voor rondbreinaalden. Op een rondbreinaald kan je ook goed heen en weer breien. Bij een rondbreinaald rust je werk op de kabel in plaats van op de naalden. Op deze manier heb je dus geen extra kracht nodig om je breiwerk omhoog te houden. Het is ook een idee om bv een kussen op jouw schoot te leggen en je breiwerk daarop te laten rusten.

Hopelijk heb je hier iets aan gehad. En hou je in de toekomst rekening met jouw houding bij het breien. En niet te vergeten… Neem tijdig en voldoende rust voor je lichaam.

Deel deze blog:

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *