Hoe gebruik je steekmarkeerders?

Een steekmarkeerder is een onmisbaar iets tijdens het breien en haken. Als je bv in het rond haakt dan is het moeilijk om jouw begin punt terug te vinden. Of bv te midden jouw werk een steekmarkeerder moeten plaatsen om te weten waar je bepaalde steken moet zetten. Daarom is een steekmarkeerder echt wel een nuttig iets! En zelfs bijna onmisbaar tijdens het haken en breien.

Wat zijn steekmarkeerders?

Steekmarkeerders zijn voorwerpen, meestal in plastic of metaal die een steek kan aangeven in jou brei of haakwerk. Je vindt steekmarkeerders in verschillende vormen en kleuren.

Welke soorten steekmarkeerders zijn er?

Steekmarkeerders kan je categoriseren in dichte steekmarkeerders en steekmarkeerders die je kan openen. Beide zijn even goed, het is maar hoe jij het liefste werkt.

Hoe werken dichte steekmarkeerders?

Dichte steekmarkeerders zijn ringetjes die je om jouw steek heen kan schuiven. Dit kan door een kunststof steekmarkeerder die je vindt in verschillende kleuren en vormen of door gewoon een stukje draad die rond jouw steek is dichtgeknoopt.

Als je breit met deze steekmarkeerders dan schuif je die iedere keer van je linker breinaald naar je rechterbreinaald als je ze tegenkomt.

Hoe werken steekmarkeerders die openen?

Steekmarkeerders die openen kan je om jouw steek zetten en sluiten. De steekmarkeerders die openen die zijn moeilijker te openen omdat ze goed om je steek moeten kunnen aansluiten. Let er wel op dat je gewone vlakke steekmarkeerders gebruikt zodat het niet in jou brei of haakwerk blijft steken.

Hoe gebruik je een steekmarkeerder bij het breien?

Een steekmarkeerder gebruiken tijdens het breien is een goed idee. Vooral bij beginners. Zo weet je altijd welke steek belangrijk is. Let er wel op dat je nooit je steekmarkeerder mee breit! Een steekmarkeerder schuif je van je rechterbreinaald naar je linker breinaald als je ze tegenkomt.

Een steekmarkeerder bij het breien wordt gebruikt tussen herhalingen van het steekpatroon, tussen bepaalde delen van het breiwerk, om een actie te ondernemen, aan het begin van een toer bij het rondbreien, aan de voorkant van je breiwerk, een onderdeel van je breiwerk markeren en om naalden/toeren te tellen.

Hoe gebruik je een steekmarkeerder bij het haken?

Een steekmarkeerder gebruiken bij het haken is ook altijd een goed idee net zoals bij het breien. Het geeft ons meer inzicht in ons haakwerk. Zeker als we in het rond haken.
Een steekmarkeerder bij het breien wordt gebruikt om het begin van je toer te markeren, als tel hulp, om het markeren van een specifieke locatie, om twee lagen aan elkaar te verbinden en het markeren van meerderingen als je pluizig garen hebt.

Wat is de beste steekmarkeerder?

Dit hangt wel een beetje van jezelf af waarmee jij het liefste werkt. Te grote of dikke steekmarkeerders werken namelijk niet zo gemakkelijk en kunnen al snel in de weg zitten bij het breien of haken. Metalen steekmarkeerders zijn sterker om mee te werken dan natuurlijk plastic steekmarkeerders. Maar dat maakt hen daarom niet minder goed.
Het is dus aan jou om te kijken met wat jij het liefste werkt en waar jij je het best bij voelt.