Hoe moet je punniken?

Punniken kennen we al sinds de kleuterklas. We hebben het allemaal wel al eens gedaan, heel lang geleden. Hoe doen we dit nu ook alweer? Punniken is heel gemakkelijk en heel fijn om te doen. Als je even inspiratieloos bent kan je je altijd richten tot jouw punnikpoppetje en een mooi project maken.

Wat is punniken?

Punniken is het breien van een lange holle koord, waarmee je dan een mooi kunstwerkje maakt. De grootte hangt af van het aantal haakjes dat op jouw punnikpoppetje staat.
Op de meeste exemplaren vind je 4 haakjes. Een grote punnikpop is eigenlijk een breiring. Het principe hiervan is hetzelfde.

Met deze gebreide koorden kan je verschillende creatieve kunstwerkjes maken.

Je kan allemaal kleine koordjes maken die je als bloemblaadjes bij elkaar legt. Rijg ze dan in het hart van de bloem aan elkaar op een koord en werk af met een mooie knoop.

Je kan verschillende koorden maken en allemaal een stukje langer maken om zo een mooie regenboog te maken.

Je kan een ijzerdraad in de holle koord steken om zo een letters te maken of spreuken.

Je kan een handvat maken door er een paracord mee door te rijgen met de gewone draad. Je krijgt dan stevig materiaal.

Hoe werk je met een punnikpop?

Je stopt de draad van bovenaf in het punnikpopje. Het is gemakkelijk werken als je een haaknaald of tunsiche naald gebruikt. Je stopt deze dan van onderaan in het punnikpopje en grijpt de draad en trekt hem door.

Hoe je punnikwerk opzetten?

Je draait de draad (bovenaan) om een haakje van het punnikpopje, ga daarna verder in wijzerzin. Draai de draad van achteren naar voren om het volgende haakje. Doe dit voor alle haakjes op je punnikpopje.

Hoe punniken?

Van zodra de haakjes vol zijn, begint het echt werk om te punniken. Je gaat de draad nu niet meer ronddraaien. Maar gewoon aan de voorkant van de haakjes laten lopen. Altijd in dezelfde richting! Leg de draad boven het draadje dat je al om de haak heen hebt zitten. Je hebt daarmee op het volgende haakje 2 draadjes.
Je neemt nu het haakje van het punnikpopje of een haaknaald die je gebruikt.

(Het is wel van belang dat je geen haaknaald gebruikt die je altijd gebruikt om te haken. Gebruik een haaknaald die je niet meer nodig hebt, dit om het slijten te voorkomen door ijzer op ijzer). Neem de onderste draad op, trek deze over de bovenste draad én over het haakje van het punnikpopje.

Doordat de steken nog niet zo goed vast zitten is het goed om aan de draad te trekken die onderaan uit je punnikpoppetje hangt om het weer strak te trekken.

Herhaal dit nu voor elk haakje opnieuw. Ga steeds in wijzerzin. Leg dus de loopdraad weer boven het draadje van het volgende haakje, neem het onderste draadje op en trek het over het draadje heen. Ga zo door tot je zelf vind dat jouw punnikdraad lang genoeg is. Na een tijdje zal je draadje uit het punnikpoppetje komen (onderaan). Als je wil weten hoe lang je werkje tot nu toe is mag je niet vergeten jouw punnikpoppetje ook te meten. De gepunnikte draad begint al vanaf de haakjes.

Hoe je punnikwerk afhechten?
Knip de loopdraad af (laat hem wel ongeveer 15cm lang) Steek de draad in en borduurnaald.

Haal nu de borduurnaald van onder naar boven door het eerstvolgende lusje. Herhaal dit voor alle lusjes. Haal daarn het punnikwerk voorzichtig van de haakjes. Trek de draad aan, het punnikwerk zal zich nu gaan sluiten. Je kan de draad nu weg werken.

Klaar is jouw werkje nu, en zoals eerder aangegeven kan je met punnikken alle kanten op.