Hoe maak je een proeflapje?

Een proeflapje is heel belangrijk als je wil dat jouw project klopt. Als je een kledingstuk gaat breien of haken dat het dan ook wel past als het af is. Het zou zonde zijn mocht je al dat werk voor niks gedaan hebben omdat de steekverhouding gewoon niet klopt.

Met een proeflapje kan je ook gelijk zien of je de juiste naalddikte gebruikt in combinatie met jouw garen. Meestal staat de naalddikte op het label van jouw bolletje wol en staat daar ook de stekenverhoudingen op. Hierop kan je jou al baseren als je een proeflapje wil gaan haken of breien. Een proeflapje wordt altijd in de verhouding 10 x 10 centimeter gemaakt.

Het kan altijd wel eens gebeuren dat de stekenverhouding op het label niet overeenkomen met het proeflapje van 10 x 10 centimeter die jij hebt gemaakt. In dat geval is het heel goed dat je een proeflapje gemaakt hebt. Waarschijnlijk is jouw naalddikte dan niet in verhouding met het garen die je gebruikt.

Als je minder steken in het vierkantje van 10 x 10 cm hebt, dan brei of haak je waarschijnlijk wat losser. Kies dan een naalddikte kleiner.

Als je meer steken in het vierkantje van 10 x 10 hebt, dan brei of haak je waarschijnlijk iets strakker. Kies dan een naalddikte groter.

Tips bij het maken van een proeflapje:
  • Als je 100% zeker wil zijn dat jouw proeflapje klopt, dan kan je het eerst even wassen en laten drogen. Zo zie je hoe jouw garen eruit komt wanneer je een kleding stuk wil wassen.
  • Om zeker te zijn van een goed proeflapje maak je het in dezelfde steek als het patroon.
  • Een proeflapje is zeer handig als je zelf het patroon wil gaan aanpassen, aan de hand van jouw proeflapje kan je zelf jouw aanpassing gaan uitschrijven.
  • Wanneer je een ander garen wil gaan gebruiken dan het patroon aangeeft is het extra belangrijk om een proeflapje te haken of breien. Zo zal je altijd zeker zijn dat je de juiste maat hebt gemaakt voor jouw project.