Welke soorten handwerk-naalden zijn er?

Er zijn verschillende soorten naalden buiten de brei en haaknaalden die we gebruiken bij het handwerken. In ons assortiment vind je borduurnaalden, naainaalden, spelden, stopnaalden en wol naalden terug. Voor ieders project een naald.

Wat is een borduurnaald?

Een borduurnaald wordt bij voorkeur specifiek gebruikt voor het borduren, kruisjessteek.
Deze borduurnaalden hebben een kleiner oog dan een gewone naalden. Het oog moet uiteraard wel groot genoeg zijn om je garen door te steken. De naald mag niet te groot zijn om je borduurstof niet te beschadigen.
Je hebt borduurnaalden in verschillende maten en met een stompe punt en zonder punt.

Wat is een naainaald?

Een naainaald wordt gebruikt voor het aan elkaar bevestigen van textiel of leer zoals kledingstukken of andere voorwerpen. Naainaalden heb je ook hier terug in verschillende maten. Je kiest daarom een naainaald op basis van het type gewicht van het garen dat je gaat gebruiken en het type stof. In het algemeen geldt de regel hoe fijner het garen en de stof hoe kleiner de maat naald moet zijn.

Wat is een stopnaald?

Het woord zegt het wellicht al… een stopnaald wordt gebruikt om je werk te stoppen of het dichtstoppen van gaten in je werk. Stopnaalden zijn meestal dikker dan de andere naalden en hebben ook een stompere punt. Als je haak of breiwerk ten einde is dan is een stopnaald nodig om al je draadjes weg te werken.

Wat is een wol naald?

Een wol naald is zowat hetzelfde als een stopnaald. Deze worden ook gebruikt om brei of haakwerk af te werken. Een wol naald heeft een groter oog waardoor het ook gemakkelijker is om met dikker garen te werken.

Wat zijn spelden?

Spelden worden gebruikt om onderdelen van textiel tijdelijk aan elkaar te zetten. Bv bij het inleggen van een broek. Daarna kan het gemakkelijk in elkaar gezet worden. Ook hier vind je weer verschillende spelden.

Uiteraard vind je al deze naalden bij ons in de webshop